Életmód

Rejtett cukor: Cukor az ételben? Így kerüld el!

By 2020-10-29 No Comments

A bolti élelmiszerek csomagolásain nem könnyű eligazodni. Egy laikusnak szinte semmit nem mondd az összetevők listája, miközben rengeteg étel tartalmaz rejtett cukrot. Az élelmiszergyártók persze nagyon leleményesen próbálják elfedni, különösen a diétás, vagy a “hozzáadott cukortól mentes” termékek valódi cukortartalmát. Egy kis tudatossággal és némi információval sokkal könnyebb lesz kiválogatni a valóban cukormentes ételeket és italokat.

 Sajnos a boltokban kapható ételek 80%-a nem cukormentes. Elsőre talán nem is hinnénk, hogy mennyi mindenben van rejtett cukor. A péksütemények rejtett cukor tartalmán talán nem csodálkozik senki, de a gyorsfagyasztott ételek, az előrecsomagolt fehér és teljes kiőrlésű kenyerek, a müzlik (a light is), a protein szeletek, a szószok, mártások, a gabonapelyhek, a zabkásák, a joghurtok, az üdítők, az előrecsomagolt felvágottak, a kész saláták, sőt még a salátaöntetek is nagy mennyiségben tartalmaznak rejtett cukrot. Sajnos a hozzáadott cukrot nem tartalmazó és a light termékek sem feltétlenül cukormentesek. Igaz, hogy kevesebb bennük a kalória, de nagyon sokszor az alap összetevők természetes cukortartalma miatt nem lehet rájuk azt mondani, hogy teljesen cukormentesek. Sajnos a feliratok is nagyon sokszor megtévesztőek, hiszen a gyártók szeretnék eladni a termékeiket.

Mi a baj a rejtett cukorral?

A probléma az, hogy tudtukon kívül is ipari mennyiségben fogyasztunk cukrot, ami sajnos hat a keringésre, az anyagcserére, a szív és érrendszer egészséges működését is negatív irányba befolyásolja, a fogszuvasodás kialakulásának kockázatáról nem is beszélve. Triplájára nő a cukorbetegség, a magas vérnyomás és a hormonális betegségek kialakulásának kockázata is, ha túl sok cukrot eszünk. 

A baj az, hogy az arányok nagyon felborultak az egészséges egyensúlyhoz képest. Ma közel sem mozgunk annyit, amennyit kellene, és nem is táplálkozunk úgy, ahogyan az egészséges és nem utolsó sorban természetes lenne. Amennyiben csak természetes élelmiszereket fogyasztanánk és nem ennénk ipari készítményeket, sokkal kevesebb cukor kerülne a szervezetünkbe, hiszen a növények cukortartalma önmagában nagyságrendekkel alacsonyabb, mint az iparilag előállított fehércukoré. Az emberi test egyszerűen nem erre a 21. századi modern, ülő, a természettel minden módon szemben álló életre lett kitalálva.

Az emberi szervezet nincs felkészülve nagy mennyiségű cukor feldolgozására és nem is képes rá hosszú távon betegségek kialakulása nélkül. Pont ezért nagyon fontos, hogy amennyire csak lehet kerüljük el a cukrot. Ha édességre vágyunk fogyasszunk inkább eritrittel készült termékeket, az alap étkezéseinkből pedig száműzzük a cukrot. Persze könnyű ezt mondani, ha nem tudjuk, hogy szúrjuk ki a rejtett cukrot az élelmiszerekben.

A rejtett cukor leleplezése

A legfontosabb kérdés az, hogy hogyan veheted észre a rejtett cukrot az élelmiszerekben, ha cukormentes életmódot szeretnél élni. Erre van egy nagyon jó és egyszerű módszer: Minden összetevő, ami -óz-ra végződik az cukor. Amennyiben csak angol nyelven találod meg a csomagoláson az összetevők listáját, akkor az ose-ra végződő szavak jelentése lesz ugyanez. Ezeket érdemes elkerülni annak aki cukormentesen szeretne étkezni, pajzsmirigy vagy más jellegű hormonális problémával küzd, inzulinrezisztens, túlsúlyos vagy esetleg cukorbeteg.

Leggyakrabban a glükóz (szőlőcukor), a fruktóz (gyümölcscukor), a laktóz (tejcukor), a maltóz (malátacukor), és a szacharóz (cukorrépából előállított kristálycukor) kerül bele rejtett cukorként az élelmiszerekbe, sokszor még a “light” jelzésű termékekbe is. Ezen kívül nagyon gyakran használnak karamellt is édesítésre. Sajnos az élelmiszeriparban még csak nem is az égetett cukorból készített karamell készül, hanem egy keményítőből előállított változata, mely minden csak nem egészséges. Érdemes elkerülni. Sajnos a szirupok is nagyon gyakori rejtett cukor összetevők. Ilyen például a melasz, a kukoricaszirup, a keményítőszirup és talán a legismertebb a glükóz-fruktóz szirup.

Látogass el facebook oldalunkra és tudj meg még többet a cukormentes életmódról!